Aktualisasi Pendidikan Islam (Suatu Upaya Membangun Paradigma Integral)

Authors

  • Suwadji STAI Muhammadiyah Tulungagung

Keywords:

Aktualisasi, Konsep Dasar, Pendidikan Islam

Abstract

Islamic education, basically considering the orientation of worldly and hereafter. Islamic education with universal concepts that need to be developed or actualized in a learning process that pertain to the development of Islamic education and the philosophical paradigm of integrative paradigm-universal, therefore this paper reveals the need for the actualization of the basic concepts of Islamic education as empowerment of Muslims.

References

Achmadi, Reformasi Pendidikan Agama Islam Dalam Era Reformasi: Telaah Filsafat Pendidikan Dalam Pendidikan Islam, Demokratisasi dan Masyarakat Madani, Ed. Ismail SM., Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Abdillah, A. Qodri Azizy, Masyarakat Madani Antara Cita dan Fakta dalam Pendidikan Islam, Demokratisasi dan Masyarakat Madani, Ed. Ismail SM., Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Abu Bakar, Usman, Pendidikan Politik Islam: Sebuah Prospektus Menuju Masyarakat Madani, Surakarta: STAIN, 1999.

Basyir, Ahmad, Azhar, Manusia Menurut al-Qur’an Dalam KALAM Media Pemikiran Psikologi Islami, Yogyakarta: UGM, No. 6, Vol. 1, 1994.

Fadjar, A. Malik, Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Fajar Dunia, 1999.

Fadjar, Abdullah, Peradaban dan Pendidikan Islam, Jakarta: Rajawali, 1991.

Ismail, Faisal, Paradigma Kebudayaan Islam: Studi Kritis dan Refleksi Historis, Yogyakarta: Titian Ilahi Press, 1998.

Karim, M. Rusli, Pendidikan Islam di Indonesia Antara Cita dan Fakta,

Ed. Muslih Usa, Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 1991.

Kuntowijoyo, Paradigma Islam Interpretasi Untuk Aksi, Bandung: Mizan, 1999.

Madjid, Nurcholis, Pengantar Reorientasi Pendidikan Islam, penulis A. Malik Fadjar, Jakarta: Fajar Dunia, 1999.

Mastuhu, Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Muhammad, Syed An-Nuqaib Al-Attas, Konsep Pendidikan Dalam Islam, Bandung: Mizan, 1994.

Muhaimin, Kontroversi Pemikiran Fazlur Rahman: Studi Kritis Pembaharuan Pendidikan Islam, Cirebon: Dinamika, 1999.

Nashir, Haidar, Agama dan Krisis Kemanusiaan Modern, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1997.

Rahman, Fazlur, Islam And Modernity, Transformation of an Intellectual Tradition, Terj. Ahasin Muhammad, Islam dan Modernitas Tentang Transformasi Intelektual, Bandung: Pustaka, 1995.

Syafi’ie, Imam, Efistemologi Studi Keislaman Kajian Teori dan Kependidikan Islam, Makalah Studium General IAIB Serang, 7 September, Yogyakarta: UII, 1999.

Sanaky, A.H. Huzair, Studi Pemikiran Pendidikan Islam Modern Dalam Jurnal Pendidikan Islam, Yogyakarta: FIAI-UII, Vol.V, Agustus 1999.

Tilaar, H.A.R., Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional Dalam Perspektif Abad Ke-21, Magelang: Tiara Indonesia, 1999.

Tuhuleley, Said, (Penyt) Permasalahan Abad XXI: Sebuah Agenda, Yogyakarta: SIPRES, 1993.

Downloads

Published

08-06-2013

How to Cite

Suwadji. (2013). Aktualisasi Pendidikan Islam (Suatu Upaya Membangun Paradigma Integral). EDUKASI : Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 1(1), 109–127. Retrieved from https://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/edukasi/article/view/11