Efforts to Strengthen Philosophical Foundations Islamic Education

Authors

  • Tata Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Ajat Rukajat Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.54956/edukasi.v10i1.44

Keywords:

Strengthening Effort, Philosophical Foundation, Islamic Education

Abstract

This research aims to illustrate and analyze the ideas/concepts of religious cultural development strategy in improving the character of Islam in SMPN 2 Tirtajaya, Karawang Regency. This research uses qualitative types with a case study approach. At the same time, the data collection process uses observations, interviews, and documentation of religious, cultural development strategy activities to improve Islam's character in SMPN 2 Tirtajaya, Karawang Regency. The results showed that in the framework of the religious cultural development strategy in improving the character of Islam in SMPN 2 Tirtajaya, Karawang Regency, there are 4 (four) concepts or strategies made, namely; Creation of religious atmosphere, internalization of islamic character values, islamic character model, habituation. Religious programs or behaviours are implemented through intra-curricular programs (tahfidz program, worship practice, reading al-Qur'an), co-curricular (3S culture, handshake culture, dhuha prayer, congregational prayer, tadarrus al-Quran, PHBI, istighotsah tahlil) and extracurricular (tambourine arts, yellow book studies, tartils and readings, da'wah exercises) with Religious Cultural Development Strategy, breeding, curriculum, transparency. The physical form of religious culture in this madrassa is prayer rooms and infrastructure, religious slogans and the use of Muslim clothing with managerial strategies, motivations, power.

References

Anwar, S. (2022). Evaluasi Pendidikan Menuju Insan Kamil Perspektif Filsafat Islam. JURNAL PENDIDIKAN NUSANTARA, 1(1), 62–76.

Arifin, S. (2017). Mengurai Basis Filosofis Pendidikan Islam. Kariman Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 5(2).

Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540

Fadilah, R. (2019). Pendidikan Islam Dan Kecerdasan Majemuk ( Multiple Intelligence ). Al-Irsyad:Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(2).

Fitriyani, H. K. F. N. (2016). Pendidikan Global-Religius Di Madrasah; Mewujudkan Generasi Yang Berilmu Penge-Tahuan Global Dan Berkarakter Islam. AL-ITTIHAD, 2(1).

Hasan, H. (2017). Internalisasi Religius dalam Kompetensi Guru Agama Islam. Madaniyah, 7(2), 284–298.

Hibana, Kuntoro, S. A., & Sutrisno. (2015). Pengembangan pendidikan humanis religius di madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1), 19–30.

Husni, M., & Hasyim, M. (2017). Konsep Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Budaya Mutu Akademik Religius. Palapa, 5(1), 77–108.

Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.

Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam dalam Undang-Undang SISDIKNAS 2003. Jurnal Kependidikan, II(1).

Maxmanroe.com. (2018). Budaya Organisasi Adalah: Pengertian, Fungsi, Contoh, Ciri-Cirinya. Pengertian Dan Definisi Istilah.

Muhaimin, R. P. I. (2009). Dari Paradigma Pengembangan. Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Strategi Pembelajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mukhliso. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Pendidikan Karakter Religius di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), Vol. 1, No(1).

Mulyadi, E. (2018). Strategi Pengembangan Budaya Religius di Madrasah. Jurnal Kependidikan, 6(1), 1–14.

Muspawi, S. D. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pembinaan Karakter Religius Bagi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 2(1), 46–59.

Nabila. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5). https://doi.org/10.36418/japendi.v2i5.170

Qolbi, S. K., & Hamami, T. (2021). Implementasi Asas - Asas Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).

Rahman, M., Bakri, M., Busri, H., Zainullah, Z., & Rahmawati, R. K. N. (2020). Eksplorasi Nilai-nilai Kesetaraan dalam Pendidikan Pesantren Mu’ādalah. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 8(1). https://doi.org/10.15642/jpai.2020.8.1.39-58

Ridwan, Y., & Ikhwan, A. (2021). Education of Religious Characters in Indonesia. 2nd Annual Conference on Blended Learning, Educational Technology and Innovation (ACBLETI 2020), 435–440. Atlantis Press.

Sahlan, A. (2010). Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari Teori ke Aksi. UIN-Maliki Press.

Silberman, M. L. (2009). Pembelajaran Aktif: 101 Strategi untuk Mengajar Apa Jua Subjek. In Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

Subhi, M. R. (2017). Implementasi konseling lintas budaya dan agama di sekolah. Jurnal Madaniyah, 1(12).

Sulistyorini, A. (2018). Talent Pool Sebagai Wujud Akuntabilitas Penilaian Kompetensi Asn Di Badan Kepegawaian, Pendidikan Dan Pelatihan. Jendela Inovasi Daerah.

Suripto, & Supriyanto. (2021). Characteristics of banks as determinants of profit management for islamic and conventional banks in asean. Accounting, 7(5). https://doi.org/10.5267/j.ac.2021.2.020

Ulum, M. B., & Sholihah, M. (2020). Dasar-Dasar Kebijakan Kurikulum di Madrasah Ibtidaiyah. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2). https://doi.org/10.36835/au.v2i2.374

UU Sisdiknas, N. 20. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Records Management Journal, 1(2).

Zahra, D. N. (2020). engembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di SMA IT Abu Bakar Yogyakarta. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(01). https://doi.org/10.24127/att.v4i01.1214

Downloads

Published

01-02-2022

How to Cite

Tata, & Rukajat, A. . (2022). Efforts to Strengthen Philosophical Foundations Islamic Education. EDUKASI : Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 10(1), 1–12. https://doi.org/10.54956/edukasi.v10i1.44