Etika Bisnis Islam Pedagang Sapi dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Pedagang di Kecamatan Masbagik Kabupaten Lombok Timur

Ahmad Hulaimi

Abstract


This study aims to determine the applied Islamic business ethics and its impact on the welfare of cattle traders in Masbagik sub-district, East Lombok regency. The research method used is descriptive qualitative research method with field research type (field research). The results of this study found that the study of Islamic business ethics applied by cattle traders in Masbagik Subdistrict has not fully applied the principles of Islamic business ethics, While from the study of the impact of Islamic business ethics on welfare, not all cattle traders in Masbagik sub-district, East Lombok regency Get Islamic prosperity because it has not fulfilled the needs of dharuriyat (prayer and haj). Much more has gotten a good life. Because it can meet the needs of dharuriyat. They have said to be happy, for being grateful for the well-being they received.

Keywords


Islamic Business Ethics, Traders and Welfare.

Full Text:

PDF

References


Afzalurrahman. (2000). Muhammad Sebagai Seorang Pedagang, Cetakan ke 4. Penerbit: Yayasan Swarna Bhumy.

Arifin, Johan. (2009). Etika Bisnis Islami, Semarang: Walisongo Press.

Aziz, Abdul. (2013). Etika Bisnis Persfektif Islam. Penerbit: Alfabeta Bandung.

Badan Pusat Statistik (BPS) Kabupaten Lombok Timur, Lombok Timur Kecamatan Dalam Angka 2015. Lombok Timur. Diambil tanggal 15 Juli 2016.

Bertens, K. (2000). Etika, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

_________(2005). Etika, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, cet.9

Badroen, Faisal. (2006). Etika Bisnis Dalam Islam, Jakarta: Kencana.

Djakfar, Muhammad. (2008). Etika Bisnis Islam Tataran Teori Dan Praktis. Malang: UIN Malang Press (Anggota IKAPI).

_________________. (2012). Etika Bisnis Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi, Penerbit: Penebar Plus Jakarta.

Departemen Agama RI. (2002). Mushaf Al-Qur‟an Terjemah. Jakarta : Al- Huda Kelompok Gema Insani.

Departemen Agama RI. Alhidayah Al-Qur‟an Tafsir Per Kata Tajwid Kode Angka. Penerbit: Kalim (Karya Ilmu, Kaya Hati).

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Panduan Manajemen Sekolah, Jakarta, 1988.

Fauroni, Lukman. Muhammad. (2002). Visi al-Qur‟an: tentang Etika dan Bisnis, Jakarta: Salemba Diniyah.

Haris, Abd. (2007). Pengantar Etika Islam. Sidoarjo: Al-Afkar.

Kasmir. (2010). Kewirausahaan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Khalifah, Ippo Santosa. Andalus. (2012). Muhammad sebagai Pedagang, Jakarta: PT Gramedia.

Kadir, A. (2010), Hukum Bisnis Syari‟ah dalam al-Qur‟an, Jakarta: Amzah..

Komariah, Aan dan Djam‟an. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif, Cetakan 4, Penerbit: Alfabeta Bandung.

Moleong, Lexy, J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Cetakan ke-33, Bandung: Remaja Rosadakarya.

Nawawi, Ismail. (2009). Fiqh Muamalah: Hukum Perdata Islam dan Perilaku Ekonomi Islam, Surabaya: Pustaka VIV Grafika.

Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI), Universitas Islam Indonesia dan Bank Indonesia, (2008) Ekonomi Islam, Penerbit: PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Qardhawi, Yusuf. (1997). Norma dan Etika dalam Ekonomi Islam. Jakarta : Gema Insani Press.

Raharjo, M. Dawan. (1991). Etika Dan Ilmu Ekonomi Suatu Sintesis Islam. Bandung: Mizan.

Shobuni, Asy-Syaikh Muhammad Ali al. (2007). Al-Tafsir Al-Wadhih Al-Muyassar, Bairut: Al-Maktabah Al-„Ashriyyah.

Sugiyono. (1999). Metode Penelitian Bisnis, CV. Alfabeta.

________. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Cetakan 21. Penerbit: Alfabeta Bandung.

Zadjuli, Suroso Imam. (2006). Makalah Seminar Evaluasi Ekonomi Syari‟ah 2005 dan Outlook 2006 di Ballroom Hotel Hilton Surabaya Diselenggarakan oleh CIEBERD Universitas Airlangga Surabaya.

Zubair, Charis, Achmad. (1995). Kuliah Etika, Rajawali Press, Ed. III, Januari 1995..


Refbacks

  • There are currently no refbacks.
Abstract - 22 PDF - 23

Copyright (c) 2017 EKSYAR: Jurnal Ekonomi Syari'ah & Bisnis Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Diindeks oleh:

 Alamat Penyunting dan Tata Usaha: Subag Umum Urusan Penerbitan (Perpustakaan) STAI Muhammadiyah Tulungagung Lantai II Jl. Pahlawan Gg.III / 27 Tulungagung Telepon (0355) 322376 email; [email protected]