Pemikiran Harun Nasution tentang Kurikulum Pendidikan Tinggi Islam

Authors

  • Nur Huda STAI Muhammadiyah Tulungagung

Keywords:

Kurikulum, Pendidikan Tinggi Islam

Abstract

Harun Nasution's experience serves an office IAIN to regard its educational view.  Largely Indonesian Islamic people, notably modernist Islamic thinking haven't available one spots Harun Nasution's thinking flank educational. Islam education speaking, terminologicaling it don't despite 4 subject problems,  first,  to the effect Religion education;  both of,  Religion education material;  third,  Religion education method; and fourth,  religion teacher quality.  Component fourth upon point out education planning step islam in processes teaching and learning. To the effect education constitute first one element functioning as guidance in exhaustive education activity. Teaching that involves to learn, material and student gets orientation on intent. After intent education is formulated, second plan is arrange education material that terangkum systematically deep curriculum. Curriculum is arranged and at plots to base aim already being established. 

References

al-Abrasyi, M., Athiyah, Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falsafatuhu, Kahirah: Isa al -Babi al-Halabi, 1969.

Aynayni, Ali Khalil, Falsafah al-Tarbiyah al-Islamiyah fi al-Qur'an al-Karim, Qahirah: Dar al-Fikr, 1980.

Azizi, Al-Kadri, Mengembangkan Struktur Kefakultasan IAIN, dalam Problem Dan Prospek IAIN, Antologi Pendidikan Tinggi Islam, Editor: Komaruddin Hidayat, Hendro Prasetyo, Jakarta: Binbaga Islam Depag. RI, 2000.

Azra, Azyumardi Pendidikan Islam, Tradisi Dan Modernisasi Menuju Milinium Baru, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2000.

-----------, Islam Substantif, Agar Ummat Islam Tidak Jadi Buih, Editor: Idris Tholah, Bandung: Mizan, 2000.

Depag, Penyusunan Pembidangan Ilmu Agama Islam, Tahap I sampai dengan Tahap V, Jakarta: Direktorat pembinaan Perguruan Tinggi Agama Islam, 1982.

Faisal, Yusuf Amir, Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Gema Insani Press, 1995.

Hamalik, Oemar, Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran, Dasar dan Strategi Pelaksanaannya di Perguruan Tinggi, Jakarta: Triganda Karya, 1994.

Jalal, Abdul Fatah, Min al-Ushul al-Tarbiyah fi al- Islam, Mesir: Dar al-Kutub, 1977.

Khaldun, Ibnu, Muqddimah, Terj. Ahmadi Thoha, Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000.

Langgulung, Hasan, Manusia dan Pendidikan, Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan, Jakarta: al- Husna Zikra, 1995.

Marimba, Ahmad D., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: al-Ma'arif, 1964.

Muhammad Qutb, Sistem Pendidikan Islam, Terj. Salman Harun, Bandung: Al-Ma'arif, 1988.

Muhaimin, et. al., Paradikma Pendidikan Islam, upaya mengefektifkan pendidikan agama Islam disekolah, Cet.I, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2001.

Muzani, Syaiful, Islam Rasional, Gagasan dan Pemikiran Harun Nasution, Cet.III, Bandung: Mizan, 1985.

Nasution, Harun, Islam di Tinjau dari Berbagai Aspeknya, jilid I, II, Jakarta: UI Press, 1985.

Noer, Deliar, Masalah Intelektual Ulama atau Intelektual Agama, Jakarta: Bulan Bintang, 1974.

S., Nasution, Kurikulum dan Pengajaran, Jakarta: PT Bina Aksara, 1989.

Suminto, Aqib, Refleksi Pembaharuan Pemikiran Islam, 70 tahun Harun Nasution, Jakarta: LSAF, 1989.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Cet.II, Bandung: Remaja Rosda Karya, 1992.

Tim Dosen IAIN Sunan Ampel Malang, Dasar-Dasar Kependidikan Islam (Suatu Pengantar Ilmu Pendidikan Islam), Surabaya: Karya Abditama, 1990.

Downloads

Published

01-12-2013

How to Cite

Huda, N. . (2013). Pemikiran Harun Nasution tentang Kurikulum Pendidikan Tinggi Islam. EDUKASI : Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 1(2), 155–181. Retrieved from http://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/edukasi/article/view/8