PERAN PENGAWAS DALAM MEREKONSTRUKSI PENDIDIKAN ISLAM

Harinurdi Harinurdi

Abstract


Islamic education is a comprehensive educational and integrative. All the components required to perform its role of Islamic education Islamic education in order to be successful. An Islamic education supervisors to perform its role to the starting point in Islamic values. In the implementation, there are several techniques of Islamic education supervisors who do supervisors. Supervisory duties fostering Islamic education teachers to be able to have a religious type of integration, by modeling or by uswah hasanah, so teachers are also imitating doing the same thing. Supervisors are able to perform its role is always to know and monitor the conditions and the competence of teachers who supervised.

Pendidikan Islam merupakan pendidikan yang komprehensif dan integratif. Seluruh komponen pendidikan Islam wajib menjalankan perannya supaya pendidikan Islam tersebut berhasil. Seorang pengawas pendidikan Islam menjalankan perannya dengan bertitik tolak pada nilai-nilai keislaman. Dalam implementasinya, terdapat beberapa teknik supervisi pendidikan Islam yang dapat dilakukan pengawas. Pengawas pendidikan Islam tugasnya membina guru supaya mampu mempunyai tipe yang religius integration, dengan cara modelling atau dengan uswah hasanah, supaya guru juga meniru melakukan hal yang sama. Pengawas yang mampu menjalankan perannya selalu mengetahui dan memantau kondisi dan kompetensi guru yang diawasi.


Keywords


Pengawas dan Pendidikan Islam.

Full Text:

PDF

References


Engkoswara, Aan Komariah, Administrasi Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010.

Fathurrohman, Muhammad, Hindama Ruhyanani, Sukses Menjadi Pengawas Ideal, Yogyakarta: Arruzz Media, 2015.

Fathurrohman, Muhammad, Sulistyorini, Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Islam: Peningkatan Lembaga Pendidikan Islam Secara Holistik (Teoritik & Praktik), Yogyakarta: Teras, 2012.

Glickman, Carl D., Gordon, Supervision and Instructional Leadership, Boston: Pearson Education, 2010.

Gwynn, J.M., Theory and Practice of Supervision, New York: Dodd, Mead & Company, 1961.

Hujair AH. Sanaky, Paradigma Pendidikan Islam, Yogyakarta: Safira Insania Press, 2003.

Peraturan Pemerintah nomor 74 tahun 2008

Permenpan & RB Nomor 21 tahun 2010.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2008.

SK Menpan no 118 Tahun 1996.

Stones, Edgar, Supervision in Teacher Education: A Counselling and Paedagogical Approach, London: Methuen & Co.Ltd, 1984.

Supriyanto, Eko, “Mulai Menokohkan Figur Pengawas dalam Mendinamisasikan Sekolah” dalam Eko Supriyanto dkk, Supervision: Bunga Rampai Supervisi Pendidikan, From Control to Help, Yogyakarta: Fairuz Media, 2012.

Wiles, Kimbals, Supervision for Better School, New Jersey: Prentice Hall, 1986.




DOI: http://dx.doi.org/10.5281/e-journal.v4i2.222

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.5281/e-journal.v4i2.222.g177

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
Abstract - 153 PDF - 81

Copyright (c) 2016 EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Diindeks oleh:

joomla
visitors Creative Commons License Jurnal EDUKASI by STAI Muhamadiyah Tulungagung is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/EDUKASI.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

EDUKASI: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM
Progam Pendidikan Agama Islam Stai Muhammadiyah Tulungagung.  Jl. Pahlawan Gg.III / 27 Tulungagung Telepon (0355) 322376