PEMBIAYAAN PENDIDIKAN MADRASAH (Studi Kasus pada MI Arrosidiyah Sumberagung Rejotangan Tulungagung)

  • Suprihno Suprihno STAI Muhammadiyah Tulungagung
Keywords: Pembiayaan Pendidikan, Penganggaran, Penggunaan dan Pertanggungjawaban

Abstract

Funding is one of necessary inputs in education; it is necessary in order to implement all policies and programs to achieve the goals of the school and the quality of education. Madrasah as Islamic education institutions provide a major contribution of education in Indonesia, but not all Islamic school gets adequate education costs from the government. This study aims to determine how education funding of Islamic education in the MI Arrosidiyah Sumberagung Rejotangan Tulungagung. This study used a qualitative approach. The study was conducted through the source data from informants and documents, through data collection techniques such as observation, interviews, and documentation, as well as using data analysis techniques of data reduction, data presentation, and verification. The results showed (1) Budgeting education plan in Madrasah RKAM, needs 2014 budget of 84.22 million rupiahs sourced from the BOS funds 71.92 million rupiahs, BPPDGS, 10.8 million rupiahs, and the public donation of 1.5 million rupiahs. (2) use of budgeting the biggest MI Arrosidiyah used for teacher salaries amounted to 63.60%, next to school facilities by 10.41%, and the smallest funding to increase the competence of teachers by 2.98%. The unit cost 338,870.98 rupiahs while the amount of student unit, cost per hour; 273.85 Rupiahs. (3) Accountable education funding is transparent to the school committee, fundraising and teachers, and to Kementerian Agama Kabupaten Tulungagung.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suprihno Suprihno, STAI Muhammadiyah Tulungagung
STAI Muhammadiyah Tulungagung

References

ACDP, 2013, Studi Pendanaan Pendidikan Madrasah di Indonesia, Jakarta: Balitbang Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ali, Mohammad, 2009. Pendidikan untuk Pembangunan Nasional: Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berdaya Saing Tinggi, Bandung: Imtima.

Anwar, M. Idochi. 2013. Administrasi Pendidikan dan Manajemen Biaya Pendidikan.Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bogdan dan Biklen. 2007. Qualitative Research for Education: an Introduction to Theories and Methods. Boston: Pearson Allyn and Bacon.

Dirjen Pendidikan Menengah Kemendiknas.2013. Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Sekolah Menengah Atas Tahun 2013. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan Nasional.

Fajar, A Malik , 1998. Madrasah dan tantangan Modernitas, Bandung: Mizan.

H, Muhaimin, 2003. Arah Baru Pengembangan Pendidikan Islam; Pemberdayaan, Pengembangan Kurikulum Hingga Redefinisi Islamisasi Pengetahuan, Bandung: Nuansa Cendiki.

Hartani. 2011. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Hasbullah, 2005. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, mengenai pondok Pesantren dan Madrasah, Jakarta; rajawali press.

------------, 2006. Otonomi Pendidikan, Kebijakan Otonomi Pendidikan dan Implementasinya terhadap Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hidayat, Ary dan Imam Machali. 2010. Pengelolaan Pendidikan. Bandung: Pustaka Educa.

Jalal, Fasli dan Supriyadi, Dedi, 2004. Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Milles, Mattew B. dan A. Michael Huberman. 2007. Analisis Data Kualitatif. Jakarta: UI Press.

Muhaimin, Suti’ah, dan Sugeng Listyo Prabowo.2011. Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana.

Mulyasa. 2002. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Satori, Djam’an dan Komariah, Aan, 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung; Alfabeta.

Sugiono, 2009. Metode Penelitian Untuk Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardan, Dadang, Riduwan, dan Enas. 2012. Ekonomi dan Pembiayaan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sujanto, Bedjo. 2007. Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah: Model Pengelolaan Sekolah di Era Otonomi Daerah. Jakarta: Sagung Seto.

Sulistyorini. 2009. Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.

Syafaruddin.2005. Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.

Published
2016-06-01
How to Cite
Suprihno, S. (2016). PEMBIAYAAN PENDIDIKAN MADRASAH (Studi Kasus pada MI Arrosidiyah Sumberagung Rejotangan Tulungagung). EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 26 - 45. Retrieved from http://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/EDUKASI/article/view/189
Section
EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam