KONSEP PENDIDIKAN HUMANIS DALAM PERSPEKTIF ISLAM

Keywords: Pendidikan, Humanis dan Islam

Abstract

Education is an integral part of life and human life, as education alone is the personality of the media in fostering and developing the potential of the human being. Quality multi-dimensional human beings is determined by the educational process, the process is good and right will be significant implications for the quality of its output. Naturally because education is the most basic needs of human beings. Education shall be directed to foster a sense of awareness of divinity and humanity, so as to create a way of life and human life without oppression between human beings with one another. Understanding of the nature, character and potential that exists in humans is one of the educational efforts in shaping the human personality. This of course is done through the process of developing the full potential of human beings, both its physical potential and his spiritual potential. The main runway to realize that education is able to produce quality human, it must rely upon the essential values, which comes from the One who (value divinity) and human values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmadi. 1992. Islam sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan, Yogyakarta: Aditya Media.

__________, 2005. Ideologi Pendidikan Islam,Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Djumransjah. 2004. Pengantar Filsafat Pendidikan, Malang: Bayumedia Publishing.

Dakhiri, Muh. Hanif. 2000. Paulo Freire, Islam dan Pembebasan, Jakarta: Jembatan dan Pena.

Dewantara, Ki Hajar. 1962. Pendidikan I, Yogyakarta: t.p.

Darajat, Zakiah. 1996. Ilmu Pendidikan Islam,Jakarta: Bumi Aksara.

Freire, Paulo. 1972. Pendidikan Kaum Tertindas, terj. Tim Redaksi Asosiasi Pemandu Latihan, 1991. Yogyakarta: LP3ES.

Ensiklopedi Islam untuk Pelajar, Jilid 6. 2001. Jakarta: Ictiar Baru van Hove.

___________, Ira Shor dan Paulo. 1987. Menjadi Guru yang Merdeka, Petikan Pengalaman, terjemahan A. Nashir Budhiman. 2001. Yogyakarta: LKIS.

___________, 2002. Politik Pendidikan,Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan, (terj.) Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudiyartanto, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

___________, 2003. Pendidikan yang Membebaskan, Pendidikan yang Memanusiakan, dalam Menggugat Pendidikan Fundamentalis, Konservatif, Liberal, dan Anarkhis, penyunting dan terjemahan Omi Intan Naomi, Bandung: Pustaka Pelajar.

Indar, Djumberansjah, 1994, Filsafat Pendidikan, Surabaya: PT. Krya Abditama

Ibrahim, Sulaeman. 2000. Pendidikan Sebagai Imperialisme dalam Merombak Pola Pikir Intelektualisme Muslim, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kartono, Kartini. 1992. Pengantar Ilmu Pendidikan: Apakah Pendidikan Masih Diperlukan, Bandung: Mandar Maju.

Ma‟arif et. al, A. Syafi‟i. 1991. Pendidikan Islam sebagai Paradigma Pembebasan, dalam Pendidikan Islam di Indonesia antara Cita dan Fakta, Yogyakarta: PT. Tiara Wacana.

Prambudiyono, Reformasi: Empat Aspek Budaya Nasional dalam Dunia Pendidikan, MPA 145/Oktober 1998.

Samawi, Ahmad. 2000. Perspektif Filsafat tentang Dialektika Paradigmatik dalam Pendidikan, FIP IKIP Malang No. 27, th. 1 Januari 2000.

Smith, William A., 2001, Conscientizacao, ujuan Pendidikan Paulo Freire, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2002. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tafsir, Ahmad. 2001. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Rosdakarya.

Tafsir, Ahmad. 1994. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam,Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tilaar, H.A.R. 2000. Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta: PT Rineka Cipta.

____________, 2005. Manifesto Pendidikan Nasional, Tinjauan dari Perspektif Postmodernisme dan Studi Kultural, Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasiononal,diperbanyak oleh Penerbit Citra Umbara Bandung.

Yunus, Firdaus M., t.t. Pendidikan Berbasis Realitas Sosial, Paulo Freire, Y.B. Mangunwijaya. Yogyakarta: Logung Pustaka.

Published
2015-11-01
How to Cite
Zainuddin, R. (2015). KONSEP PENDIDIKAN HUMANIS DALAM PERSPEKTIF ISLAM. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 844-861. Retrieved from http://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/EDUKASI/article/view/131
Section
EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam